Behoud het jongerenticket van de NMBS!

In 2025 voert de NMBS nieuwe tariefwijzigingen door. Het doel? Het treingebruik de komende tien jaar met 30% verhogen door pendelaars aan te moedigen om tijdens de daluren te reizen. Een nobel plan, maar … voordelige tarieven voor bepaalde doelgroepen, zoals jongeren en senioren, verdwijnen. Bovendien worden reizen tijdens de spitsuren fors duurder.

Daarom kwamen we op 19 november samen in Oostende, samen met verschillende ouderenorganisaties en de Verenigde Supporters voor het Openbaar Vervoer, om te protesteren tegen deze geplande tariefwijzigingen.

Wat verandert er?

1. Senioren (65+):

Het retourticket van €8,30 wordt vervangen door een korting van 40% op de standaardprijs. Concreet betekent dit dat een retour Oostende-Luik €30,60 zal kosten (60% van €51) in plaats van €8,30 – meer dan drie keer zo duur.

2. Jongeren (-26):

De Youth Multi, een tienrittenkaart die jongeren voordelig laat reizen, verdwijnt. Ook zij krijgen een korting van 40%, maar een retour Oostende-Luik zal €30,60 kosten in plaats van de huidige €12.

3. Rechthebbenden verhoogde tegemoetkoming (RVT):

Hun korting van 50% wordt teruggebracht naar 40%. Een retour Oostende-Luik zal hierdoor stijgen van €26,60 naar €30,60.

Veel onduidelijkheid

De minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet, is onvermurwbaar: “er zullen alleen winnaars zijn.” En de NMBS verzekert hem: “Voor lange trajecten zal de stijging geplafonneerd zijn”, maar tot hoeveel is nog niet bekend. En “er zal een voordeelkaart beschikbaar zijn.” Wat dit inhoudt, weten we nog steeds niet. Deze signalen zijn weinig geruststellend! Voor veel jongeren en ouderen zal dit leiden tot een aanzienlijke prijsstijging, vooral bij langere afstanden.

Waarom is dit belangrijk?

Met onze actie willen we duidelijk maken dat een aantrekkelijk en betaalbaar openbaar vervoer essentieel is voor onze samenleving. Veel jongeren hebben geen auto. Ze zijn dus volledig afhankelijk van het openbaar vervoer. De trein is onze manier om naar onze ouders te reizen, naar musea of concerten, vrienden te bezoeken, of zelfs naar een protest of actie te gaan. Voor korte én lange afstanden is de trein jongeren hun vrijheid, hun zelfstandigheid.

We voerden in het verleden al actie om de zoveelste prijsverhoging aan te kaarten.

Voor ons is het heel eenvoudig: schaf niet af wat werkt! Beperk de vrijheid en autonomie van jongeren niet. Openbaar vervoer mag geen luxeproduct worden.